Program


DOHNÁNYI 4 - ZOMBOLA // SCHUMANN // SCHUBERT // RÁNKI // HOLLERUNG
2

DOHNÁNYI 4 - ZOMBOLA // SCHUMANN // SCHUBERT // RÁNKI // HOLLERUNG

Zombola Péter: I. szimfónia (Emlékül)
Schumann: Zongoraverseny
Schubert: Esz-dúr mise

Vezényel: Hollerung Gábor

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Sunday, March 22 2020 7:30PM

Közreműködnek:

Ránki Dezső – zongora

Szappanos Edit - szoprán

Patak Zita - mezzo

Komáromi Márton - tenor

Gál József - tenor

Melkovics Zoltán - basszus

Purcell Kórus (karigazgató: Vashegyi György)

Mai hangversenyünkön elsőként a fiatal kortárs zeneszerző, Zombola Péter I. szimfóniája szólal meg. Az Erkel Ferenc-díjas szerző számos művét mutatták be a legrangosabb magyar és nemzetközi zenei fesztiválokon, több zeneszerzői díj birtokosa. Sokoldalúságát mutatja, hogy zenekari-, kórus-, szóló-, és színházi művek mellett filmzenéket is komponál,  emellett pedig főiskolán és egyetemen is oktat.  

Ezt követően a nagy romantikus zeneszerző, Robert Schumann egyetlen zongoraversenye csendül fel. A szerző 1841-ben fogott hozzá a darab megírásához, bár már évekkel korábban megfogalmazta tervét egy olyan mű megkomponálásáról, ahol a virtuóz zongorajáték nem verseng a zenekarral, hanem együttműködve játszik vele. Erről így ír szerelmének, későbbi feleségének, a kor egyik ismert zongoraművészének, Clara Wiecknek: “A szimfónia, a concerto és a Grande Sonata keveréke lesz, képtelen vagyok virtuózok számára komponálni, valami másra kell gondolnom.” Így születik meg a zongoraverseny első tétele, amit először Fantázia zongorára és zenekarra címmel látott el a szerző. Ebben a műben valóban megvalósul a zongora és zenekar egyenrangú játéka, a zenekar nemcsak a hátteret szolgáltatja a zongora játékához, hanem a zongora szólamát beleolvasztja a szimfonikus anyagba. A mű azonban nem talált támogatókra a korában, ezért Schumann évekkel később zongoraversennyé formálta át felesége biztatására, s így kiegészítette két tétellel. A művet Lipcsében mutatták be először, Clara Wieck tolmácsolásában. 

Az első tétel, Allegro Affettuoso keveréke zongoraversenynek, dalnak, lírai zongoradarabnak. Schumannak itt sikerült megvalósítania azt, hogy a lírai anyagot egy dinamikus forma keretein belül szólaltathassa meg. A második tétel, Intermezzo, egy lágyabb, líraibb összekötő rész a két dinamikus tétel között, zongora és zenekar bensőséges párbeszéde, mely szünet nélkül folytatódik a zongoraverseny energikus zárótételében, az Andante vivace-ban.  

A zongoraverseny szólistája a kétszeres Kossuth-díjas Ránki Dezső, a vele készült interjút IDE KATTINTVA olvashatják.

Franz Schubert osztrák zeneszerző inkább romantikus dalok, szonáták, szimfóniák, vonósnégyesek szerzőjéként ismert, mint egyházi zenéjéről. Azonban jelentős egyházi műveket is komponált, bár ezeket nem gyakran játszották. Összesen hat misét írt, ezek közül a legutolsó az Esz-dúr mise, melyet halála előtt néhány hónappal fejezett be, ezért a szerző maga a művet sohasem hallhatta. Miséjét halála után mutatták be először, 1829-ben. 

Míg első négy miséje még Mozartot idézi, az utolsó kettő már a romantikus hangzásvilágot képviseli, érzelemgazdag ábrázolással megjelenítve Schubert szenvedélyes találkozását a halállal. A mai estén felcsendülő miséjében a harmóniai kifejezés kivételes magasságokba jut, lírai, érzékeny muzsika, melyben  nagy drámai feszítettség és finom pillanatok váltják egymást. Dinamikus, grandiózus darab, melyben a szólistáknak kevesebb szerep jut, s inkább a nagy kórustömbök a meghatározóak.

 

A BDZ 2020-2021. ÉVI BÉRLETAKCIÓJÁRÓL RÉSZLETEKET IDE KATTINTVA TALÁLHAT!

Our offer


Artistic director and director-choreographer Balázs Vincze is very familiar with the tastes of dance aficionados partial to the traditions of bourgeois theatre and is superb at adapting familiar and popular literary classics to the dance stage. His wonderful sense of proportion enables audiences to follow plots in the language of dance. His contemporary choreographies built on classical foundations are unique, spectacular and of a high professional calibre without losing sight of the need to please the audience.

The world premiere of László Dubrovay's dance drama Faust, the Damned took place at Müpa Budapest in 2016, as part of the Budapest Spring Festival. This large-scale production inspired by Goethe's masterpiece debuted on the main stage of the National Theatre of Pécs in the 2023/24 season, and will run again in 2024 at Müpa Budapest's Festival Theatre.

Beethoven egyetlenegyszer járt Budán: 1800. május 7-én a Várszínházban adott koncertet. A jeles alkalomnak ezúttal a 2023-ban fennállásának százéves jubileumát ünneplő Nemzeti Filharmonikus Zenekar hangversenye állít emléket.

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.