
Vanitas-csendéletek és „memento mori” a képzőművészetben I.
Kondor-Szilágyi Mária művészettörténész két részes előadásában a múlandóság és a hiábavalóság gondolatköre által inspirált műalkotásokat elemzi az antikvitástól napjainkig.
Kondor-Szilágyi Mária művészettörténész két részes előadásában a múlandóság és a hiábavalóság gondolatköre által inspirált műalkotásokat elemzi az antikvitástól napjainkig.
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: Torsdag, 27. Marts 2025 18:00
Vanitas-csendéletek és „memento mori” a képzőművészetben I.
A téma művészettörténeti áttekintése
Kondor-Szilágyi Mária művészettörténész két részes előadásában a múlandóság és a hiábavalóság gondolatköre által inspirált műalkotásokat elemzi az antikvitástól napjainkig. Vajon mit jelent egy képen a koponya megjelenítése? Mikor ábrázolták először ezt a halálra és az emberi elmúlásra utaló motívumot a képeken? Hogyan lehet ezt a jelentést árnyalni és kevésbé egyértelműen megmutatni? Az első, márciusi alkalmon Kondor-Szilágyi Mária többek között ezekre a kérdésekre keresi a választ gazdag képanyag bemutatásával.
Áprilisban, a második részben pedig egy kortárs kiállítás példáján keresztül kerülnek bemutatásra a jelenkori magyar képzőművészek vizuális megoldásai a választott témára, kiegészítve nemzetközi példákkal. A kiállítás anyaga kurátori válogatás és kutatás alapján állt össze, amelyet szintén ismertet az előadó. (A „Vanitas-olvasatok” című tárlat 2025. március 21. – április 27. között látható a Műcsarnokban.)
Előadó: Kondor-Szilágyi Mária művészettörténész, a Műcsarnok vezető kurátora
> Időpont: 2025. március 27. (csütörtök) 18:00
> Helyszín: Hegyvidék Galéria, 1126 Budapest, Királyhágó tér 10.
Részvételi díj: 2000 Ft, hegyvidéki lakosoknak: 1000 Ft
Jegyek kaphatók a https://hegyvidekgaleria.jegy.hu/ oldalon, valamint a Hegyvidék Galériában.
Az eseményekre érkezéskor a lakcímkártya vagy a Hegyvidék Kártya felmutatása kötelező!
Kép // Edwaert Collier: Vanitas – Csendélet könyvekkel, kéziratokkal és koponyával, 1663; olaj, fatábla, 56,5 cm x 70 cm; National Museum of Western Art, Tokió, Japán (forrás: Wikimedia Commons; picryl)
„Túl sötét.” „Micsoda posvány!” „Csupa ronda emberről ír!” „Ez a darab előadhatatlan, már a dialógusai miatt is.” „Disznók vagytok ti mind, mondják a darabban, s ez találó ezekre az alakokra, de legfőképpen magára a szerzőre.” „Én bizony nem szeretném, ha ez a Húber a sógorom lenne!” „Hát írjon végre kellemesebb emberekről, az Istenért, hiszen ezek maga a förtelem...” „Én csak és kizárólag az író kedvéért olvastam végig.” „Én már azt se bántam volna, ha belelőnek a súgóba, oly mindegy az már ebben a pokolban...” „Szörnyű munka!” „Sivár, sivár.”
La Bohème Operaközvetítés a New York-i Metropolitan Operából, két szünettel, 210 perc, 2025 Olasz nyelven, magyar és angol felirattal
„Improvizációs gasztroszínház – sok röhögéssel, alapvetően édes ízben, és némi savanykás zamattal. Mindezt kultúrtörténeti szempontból több rétegben egymásra pakoljuk, aztán feltekerjük a hőfokot. Pont olyan sül ki belőle, mint egy finom flódni” – meséli Stahl Judit, az előadás megálmodója.
enhed(er) i kurven
total:
Tiden er udløbet. Start venligst forfra med at vælge billetter.