Program


Schumann és Bruckner éjszakája

Schumann és Bruckner éjszakája

Műsor:
Schumann: a-moll zongoraverseny op. 54.
Bruckner: I. (c-moll) szimfónia

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Tuesday, February 18 2025 7:00PM

Közreműködik: Würtz Klára – zongora / Kodály Filharmonikusok

Vezényel: Anton Shaburov

Robert Schumann 1840-ben kötött házasságot Clara Wieckkel, zongoratanára lányával.  Ez a kapcsolat nagy hatással volt a zeneszerző alkotókedvére is. Míg korábban apróbb formákban komponált, felesége ösztönzésére figyelme a fajsúlyosabb művekre irányult. Clara oldalán Schumann élete egyik legkreatívabb időszakába lépett. Öt éven át nagyszabású remekműveket alkotott, köztük az Tavasz-szimfóniát, a Nyitány, Scherzo és a Finálé című zenekari darabot, a Paradicsom és a Peri című oratóriumot, három vonósnégyest, valamint az Esz-dúr zongorakvartettet, illetve kvintettet. Két dalciklusa is ezekben az években keletkezett, a Liederkreis, illetve a Dichterliebe. Az a-moll versenymű Schumann eredeti elképzelése szerint zongorára és zenekarra írt egytételes fantáziaként öltött testet 1841 tavaszán. Négy évvel később azonban a komponista ennek átdolgozott változatát egy lassú tétellel és egy fináléval egészítette ki, így egy háromtételes zongoraverseny jött létre. A nyitótétel ugyan megtartja a szonátaforma szigorúságát, de őrzi a fantázia szabadszellemű jellegét is. A tétel egy hosszú, a szólista képességeit próbára tevő kadenciát követően kódával zárul. Utána egy rövid – igazi schumanni líraiságú – intermezzo lassú tétel oldja fel a feszültséget, melynek közepén a zongora és csellók párbeszédét hallhatjuk. Az intermezzo szünet nélkül közvetlenül a fináléba vezet. Ennek nyitótémája az első tétel főtémájának dúr hangnemben történő átdolgozása, amely kontrasztál a második téma játékosabb jellegével. Schumann itt is nagy szabadsággal közelít a formához, a fináléban még egy új motivumot is bevezet. A viszonylag hosszú, lendületes zárórész hamisítatlan tökéletességgel zárja Schumann versenyművét, amely a romantikus repertoár egyik legteljesebb és legegyedibb darabja. Említésre méltó érdekesség, hogy Schumannal egyidőben felesége Clara is komponált egy hasonló zongoraversenyt.

Az vidéki tanítóból zeneszerzővé avanzsált osztrák Anton Bruckner zenéje a mai napig megosztó jellegű, bár szimfóniái a jelentős zenekarok és karmesterek repertoárján folyamatosan jelen vannak. A művészetét elutasítók felróják neki szimfonikus művei terjedelmességét, időnkénti nehézkességét, a túlzottan erős Wagner befolyást, sőt képzettségét is hiányosnak tartják. Bruckner mentségére szolgáljon, hogy örök elégedetlenség volt benne saját műveit illetően, ezért azokat állandóan javította, több verzióban is elkészítette. 1868. május 9-én Anton Bruckner a linzi színház tagjaiból, az ezred zenekarából és néhány helyi amatőr zenészből álló együttes előtt állt, és I. c-moll szimfóniájának ősbemutatóját vezényelte. A zenekar nem igazán felelt meg a mű technikai követelményeinek, de a szigorúságáról hírhedt Eduard Hanslick kedvező kritikát írt róla. Az I. szimfónia nyitó tétele (Allegro) energikus indulóval kezdődik, ami a tetőpontig fokozódik, majd a fúvósok egy líraibb témát szólaltatnak meg. A harmadik melódiát  a harsonák hozzák be, melyet Wagnerre emlékeztető módon kavargó vonósok kísérnek. Ezek a motívumok aztán különböző alakban formálódnak, amíg timpani nem jelzi a menet visszatérését. A nyitó zenei anyag újra megjelenik, de ezúttal a korábban hallott harsonatéma nélkül. A második tétel (Adagio) merengő és titokzatos kezdete után vágyakozással teli dallam bontakozik ki a komor kürtök fölött. A téma egyre kétségbeesettebbé válik, a vonósok emelkedett dallama által azonban reményre talál. Amikor a kezdőtéma visszatér, a kíséret új köntösben jelenik meg. A harmadik tétel (Scherzo) egy heves gesztussal indul, amely egy osztrák néptáncot idéző dallamba torkollik. Egy újabb kitörés után a trió szakaszban kap helyet a megnyugvás, mielőtt a scherzo témája ismét visszatérne. Bruckner I. szimfóniája zárótételét (Finale) egy bécsi szlengkifejezéssel „keckes Beserl”-nek (pimasz lány) jellemezte, ami egy temperamentumos és éles nyelvű fiatal nőre emlékeztet. A fortissimo kezdés után a felkavaró és tüzes zene a többi tétel témáit tartalmazó epizódokon keresztül száguld végig.  Az szimfóniát nyitó induló meditatív szerenáddá válik a fúvósokon és vonósokon, aztán a zene örvényleni kezd, a csúcspontig fokozódik, majd egy diadalmas rézfúvós korálban végződik.

– baljos –

Our offer


Freud 1939-ben, élete vége felé Angliában él, halálos betegséggel küzd, és egyetlen vágya, hogy az életművét méltó módon hagyja az utókorra. Egy éjszaka azonban beállít hozzá egy fiatal nő, aki mindent felforgat: rá akarja venni Freudot, hogy vegye kezelésbe, és ezért hajlandó még a ruháitól is megválni. A jóhírét féltő professzor kétségbeesetten próbálja kidobni a nőt, de kiderül, hogy ő bizony sokkal több, mint egy idegesítő megszállott… A titokzatos idegen egy régi páciensről akar beszélni… De vajon milyen hibát vétett a legendás professzor? És mi az ára annak, ha egy pszichiáter téved?

musical family road movie from 10 to 100 years old

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.