program


Haydn–Mozart
2

Haydn–Mozart

Zenei karikatúra, játékos versenymű, ünnepélyes operanyitány és meglepően komor szimfónia – Mozart és Haydn változatos színeivel tér vissza a Fesztiválzenekar élére a 2024-ben Kossuth-díjjal kitüntetett Takács-Nagy Gábor, aki a szerzők specialistájaként a kreatív kockázatvállalásban hisz, így előadásai mindig frissek és eredetiek.  Læs mere

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Søndag, 19. Oktober 2025 15:30

Wolfgang Amadeus Mozart 

Zenei tréfa, K. 522

 

Joseph Haydn 

3. (A-dúr) hegedűverseny, Hob. VIIa:3

 

Szünet

 

Wolfgang Amadeus Mozart 

Titus kegyelme, K. 621 – nyitány

 

Joseph Haydn 

98. (B-dúr) szimfónia, Hob. I:98

 

Vezényel

Takács-Nagy Gábor

Szólista

Alexander Sitkovetsky (hegedű)

 

Zenei karikatúra, játékos versenymű, ünnepélyes operanyitány és meglepően komor szimfónia – Mozart és Haydn változatos színeivel tér vissza a Fesztiválzenekar élére a 2024-ben Kossuth-díjjal kitüntetett Takács-Nagy Gábor, aki a szerzők specialistájaként a kreatív kockázatvállalásban hisz, így előadásai mindig frissek és eredetiek. A koncert első felében a gúnyé és a jókedvé lesz a főszerep – meg persze Alexander Sitkovetsky játékáé. A kiváló hegedűs gyermekként Menuhinnál tanult, jelenleg a wrocławi NFM Leopoldinum Orchestra művészeti igazgatója. A hazai közönség a BFZ békéért adott 2024. augusztusi koncertje után hallhatja ismét a művészt 1679-es Stradivariján. A szünet után egy Mozart-nyitány, majd Haydn egyik londoni szimfóniája szólal meg, amellyel valószínűleg elhunyt pályatársa előtt tisztelgett.

 

Mozart Kis éji zene című darabját mindenki ismeri, de azt talán kevesebben tudják, hogy a szerző egy másik divertimentót is komponált akkoriban, amely az elegáns mű szatirikus párdarabja lett. Az 1784-ben készült Zenei tréfa azokon az ügyetlen, tehetségtelen komponistákon és előadókon élcelődik, akikkel Mozartnak elvileg versenyeznie kellett. A viccek megértéséhez persze ismernünk kell az érintett kortársakat, de legfőképp a kor zenei szabályait. A közhelyek, kvintpárhuzamok, hibás szólamarányok és helytelen hangnemváltások mellett a legharsányabb tréfa a mű elviselhetetlenül disszonáns zárótaktusa.

 

Amikor Haydn 1761. május 1-jén Esterházy Miklós herceg szolgálatába állt, hamar ráeszmélt, hogy van az udvarban egy másik zenei üdvöske is: az alig húszéves Luigi Tomasini. Talán a herceggel és a koncertmesterrel való jó viszony fenntartása motiválhatta a szerzőt, amikor négy hegedűversenyt komponált a fiatal kolléga számára. Az A-dúr concerto első tétele gyakorlatilag egyetlen témából áll, de a szerző addig variálja, amíg kontrasztos melléktéma lesz belőle. A lassú tétel szerenádba illő gyöngéd ária, és a líraiság az energikus, virtuóz fináléban sem szűnik meg teljesen.

 

Miután Salieri nem vállalta, végül Mozartot kérték fel, hogy komponáljon operát II. Lipót császár cseh királlyá koronázásának alkalmából. A szerző A varázsfuvolát tette félre, hogy mindössze tizennyolc nap alatt megalkossa a Titus kegyelmét, amellyel, ha a Prágába vezető úton fejezte is be kapkodva, elkészült az 1791. szeptember 6-i bemutatóra. A művet a császárné „német szemétnek” nevezte, hiába a nyitány elején hallható fanfár, amely egyértelműen a koronázás előtt kívánt tisztelegni. Pedig az opera zenéje friss, életerős, izgalmas, elegáns és lendületes.

 

Mozart három hónappal a Titus után meghalt, Haydnt első londoni útján érte a hír. „Egy ideig magamon kívül voltam a halála miatt, nem tudtam elhinni, hogy a gondviselés ilyen hamar elragad egy pótolhatatlan embert” – írta barátjának. Minden bizonnyal ez a gyász nyomta rá bélyegét a londoni koncertsorozat számára írt hat szimfónia utolsó darabjának hangulatára. A nyitótétel súlyos, baljós lassú bevezetéssel indul, amelyben Haydn elrejtette a főtémát. A lassú tétel szokatlanul mély, himnuszszerű, de még a menüett sem olyan könnyed, mint máskor. Egyedül a fináléban engedte szabadjára a zeneszerző a benne rejlő mókamestert, amikor a mű vége elé váratlan billentyűs szólót komponált.

 

Aktuelt


Csányi Miklós kulturális menedzser új tájházat nyit meg Szabadszálláson, mely alkalomból sorsdöntő kérdésre kell választ adnia. Döntésének következtében kalandos utazásra indul lelkiismeretének útvesztőjében. Az útvesztő végén újabb választás elé kényszerül – hogy jól választ-e, avagy sem, döntsék el Önök!

Megnyugtató, ha az ember szülei évtizedek után is békében, szeretetben élnek együtt. Szinte egyszerre lélegeznek, ismerik egymás minden mozdulatát, fel vannak készülve minden sóhajra, horkolásra, tüsszentésre. Most új otthonban kezdenek új életet, hiszen a gyerekek felnőttek, élik a saját életüket. Vagy ez mégsem ilyen gömbölyű?

A Budapesti Operettszínház új bemutatója egyesíti az operett műfajának legnemesebb hagyományait és a Nagymező utcai teátrum lenyűgöző, 21. századi színpadi látványvilágát. Kálmán Imre világsikerű darabjának premierje a 2025-ös év egyik legjobban várt eseménye.

Obs! Indkøbskurvens tidfrist udløber snart!
tilbageværende tid
00:00

enhed(er) i kurven

total:


Tiden er udløbet. Start venligst forfra med at vælge billetter.