
A fösvény
A metszően komikus történet máig tükröt tart nekünk, olyan tükröt, amelyben a nevetés mellett még a könnyünk is kicsordulhat.
A metszően komikus történet máig tükröt tart nekünk, olyan tükröt, amelyben a nevetés mellett még a könnyünk is kicsordulhat.
Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!
Last event date: Środa, 12 Marca 2025 12:00
Írta: Molière
A FÖSVÉNY
komédia
115 perc, szünet nélkül
Fordította: Bognár Róbert
A traumatikus megszállottság komédiája
Harpagon, “A Fösvény”, Moliére komédiájának címszereplője magányos ember. Nagyon gazdag, de minden pillanatban retteg az elszegényedéstől. Egyedül felnevel két gyereket, egy lányt és egy fiút. Hogy miként maradt egyedül, nem tudjuk. Harpagon a megszállottságig fukar. Ennek a fukarságnak a történetéről sem tudunk semmit. Csak azt, hogy megmérgezi vele a környezetét és a gyermekeit. Harpagon fösvénysége kínosan komikus, bosszantóan értelmetlen.
A gyerekek eladósorba kerülnek és Harpagon ebben is pénzt lát. Nem érdeklik az érzelmek, pánikszerű kíméletlenséggel árusítaná ki a gyermekeit, dús hozományt és magasabb társadalmi státuszt remélve. A gyerekek azonban mást akarnak. Mást szeretnek. Itt kezdődik a dráma és a komédia. Harpagon, ez a “selfmade” ember, mindenkire és bárkire lő, akiről úgy véli, az útjába áll, vagy pénzére hajt. Megszokta, hogy rafinériája és bulldózer energiája előtt nincs akadály.
A gyermekek azonban ellenállnak és a harc a vagyonért és a szabadságért egyre elkeseredettebbé, már-már abszurddá válik. Harpagon, hogy akaratának ellenszegülnek, groteszk bosszút forral, bizarr manőverekbe fog. Kapcsolatait a haszon koordinátarendszerében éli meg. Mert nem találkozott még a szerelemmel…vagy elfelejtette. Vagy kitörölte. Mert pénzben méri az életet. Akárcsak Kurázsi mama.
Apokaliptikus áriája a vagyona elvesztéséről torz nyüszítés a fülnek, melyet a kárörvendő környezet hahotája kísér.
Egy spanyol kisvárosban eljegyzést tartanak: Mayor Mendoza, a helyi polgármester férjhez adja lányát, Catarinát José Riverához. Az esemény azonban váratlan fordulatot vesz, amikor megérkezik Carmennel az élen egy cirkuszi vándortársulat.
Richard Strauss és Hugo von Hofmannsthal utolsó közös operája derűs és megható búcsú a tovatűnt, békebeli Bécstől, és hasonló érzést keltve tér vissza most a MET repertoárjára az Arabella – az idén elhunyt Otto Schenk 1983-as rendezésében.
pozycji w koszyku
suma:
Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.