Program


Rossini: Petite messe solennelle (Kis mise)

Rossini: Petite messe solennelle (Kis mise)

Zemlényi Eszter - szoprán
Balogh Eszter - alt
Szerekován János - tenor
Kósa Lőrinc - basszus
Szüts Apor - zongora
Király Ádám - harmónium

Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karigazgató: Balassa Ildikó)
vezényel: Hollerung…

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett rá. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Last event date: Thursday, December 01 2022 7:00PM

Gioacchino Rossini nevéről ma mindenkinek a Sevillai borbély jut eszébe. Pedig a 19. század első negyedének legünnepeltebb operaszerzője írt más műfajú darabokat is, és legjelentősebb művei között két egyházi kompozíciót is találunk: a Stabat matert és a Petite messe solennelle-t (Kis ünnepi misét). Ez utóbbi a zeneszerző pályájának utolsó alkotókorszakában, 1863–64-ben keletkezett, akkor, amikor a testi és lelki betegség évtizedei után, Párizsban „újjászületve” egészségi állapota drámaian javult, híres humorérzéke is visszatért, és újra komponálni kezdett. A misét egy baráti köréhez tartozó házaspár házikápolnájának felszentelésére ajánlotta. Ez magyarázza a szokatlanul kis létszámú előadó-apparátust, amely az eredeti verzióban csak egy 12 tagú kórusból, a kórusból kiváló négy szólistából, valamint két zongorából és egy harmóniumból áll. Mai hangversenyünkön, nagyobb létszámú kórussal, egy zongora és egy harmónium kíséretével hangzik el a mű.

A mise címében foglalt „kis” jelző csak az eredeti előadó-apparátusra vonatkozhat, hiszen a 14 tételből álló, több mint 80 perces mű minden, csak nem kicsi. Rossini a mise állandó részein túl, Preludio religioso címmel megkomponálta a felajánlási zenét, egy tisztán hangszeres tételt is, s később még az O salutaris hostia himnuszt is beillesztette a Sanctus–Benedictus és az Agnus Dei közé. A mise zenéjében többféle stílus él együtt: a gyakran kimondottan operai hangvételű áriák mellett Palestrina korát idézi a „Christe eleison” kórus, s a barokkos polifónia, a „stile antico” ragyogó példája a Gloria illetve a Credo tömb végén felhangzó két kórusfúga.

A zeneszerző a rá jellemző szarkasztikus humorral „öregkorom utolsó halálos bűnének”-nek nevezte miséjét, és a mű eredeti kéziratába nem csak a grófnénak, hanem Istennek szóló ajánlást is írt: „Istenem! Itt van ez a szegény kis mise. Vajon megszentelt zenét vagy elátkozott zenét írtam? Tudod jól, hogy vígoperák komponálására születtem! Egy kevés tudás, egy kis szív, ez minden. Légy áldott, és adj nekem helyet a Paradicsomban. G. Rossini. Passy 1863.”

Our offer


Ha sírva akar nevetni, ezt az előadást ne hagyja ki!

musical in two acts Hungarian premiere

Tartson velünk egy igazi házibuliba!

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.